Jesień i zima dla wielu osób mogą być okresem osłabienia. Przez brak światła, tlenu, wzmożoną wilgoć i wiatr oraz niskie temperatury zużywamy więcej energii na ogrzanie ciała. Obniża się tez jakość funkcjonowania umysłu i układu nerwowego, dlatego też często w tym okresie łapiemy „chandrę”, nasze samopoczucie ulega pogorszeniu.

 Gdy latem wsłuchujemy się w brzęczenie pszczół odczuwamy spokój. Możemy zatopić się w chwili i zrelaksować. Dawno, dawno temu, ktoś przeniósł ten dźwięk do codzienności.

Pokaż mi swoją półkę z książkami, a powiem Ci kim jesteś – znane wszystkim stwierdzenie sygnalizujące, że książki kształtują naszą osobowość, spokojnie może być uznane za fakt. Idąc dalej ubiór, przedmioty którą ktoś wypełnia swoją przestrzeń, mogą być dla nas drogą na skróty do wyrobienia sobie pierwszego wrażenia w związku z daną osoba. Są to rzeczy niezaprzeczalne, co jednak gdy pójdziemy dalej, w rejony o wiele bardziej subtelne, ulotne, widoczne już tylko dla pewnego grona osób. Zwracając uwagę na zmarszczki mimiczne możemy mniemać, czy ktoś często się złości lub uśmiecha, obgryzione paznokcie świadczą o dużym napięciu, nerwowości danej osoby.

Najważniejsze jest poczuć

Przepona, to jeden z mięśni oddechowych, mających duży wpływ na całe ciało człowieka w zasadzie od stóp po czubek głowy.

Praktyka jogi jest świetnym uzupełnieniem i wzbogaceniem treningów wytrzymałościowych, maratonów, narciarstwa, kolarstwa. Korzyści jakie niesienie to głęboki, przemyślany stretching (standardowe ćwiczenia stosowane po treningach, są zazwyczaj bardzo powierzchowne) zmniejszający ryzyko kontuzji oraz umiejętność świadomego korzystania z potencjału jaki daje nam oddech, który po pierwsze nadaje rytm każdej aktywności, po drugie zwiększa poziom tlenu we krwi, co redukuje stres oksydacyjny.

Przybliżając sylwetki wschodnich myślicieli, trudno nie wspomnieć o jednym z najbardziej znanych współczesnych indyjskich guru, jakim był Gandhi. Jego pełne nazwisko to Mohandas Karamczand Gandhi (1869-1948), a nurt myśli hinduskiej z nim związany, nazywany jest „jogą biernego oporu” lub potoczniej – ghandyzmem.

Kiedy zaczyna się praktyka jogi na poważnie? Czy kiedy zyskujemy nieograniczoną kontrolę nad naszym ciałem? Czy niepokój, strach i lęk dotykają też jogina? Kiedy medytacja staję się medytacją? Kiedy jestem pewna, pewien, że to co czuję jest prawdziwe?

Uważność, obecność, koncentracja, trzeźwość myślenia, być tu i teraz, świadomość… Idee poszukiwane przez współczesnego człowieka, wypełniają wiele tytułów w prasie, książkach, stanowią przewodni temat warsztatów rozwojowych, kursów, a nawet wielkich konferencji.

Koncepcja dietetyki, lub działania pożywienia na nasze zdrowie liczy w Chinach 3 tysiące lat. Początki sięgają okresu panowania dynastii Zhou, gdzie dietetycy byli najbardziej znaczącą grupą spośród wszystkich lekarzy (na drugim miejscu byli interniści, potem chirurdzy i weterynarze).