GUNY w pigułce...

Na pewno nie raz spotkaliście się z biało-czarnym symbolem yin-yang, który obrazuje dwie pierwotne i przeciwne, lecz uzupełniające się siły, których przejawy widać w całej przyrodzie. Pochodząca z antycznej filozofii chińskiej koncepcja równowagi dotyczy nie tylko pierwiastka męskiego i żeńskiego ale i organizmu, kultury oraz natury i równowagi pomiędzy tymi elementami… Ale miało być „w pigułce” :)

Kwestie równowagi poruszają też systemy jogiczne. Wywodząca się z indyjskiej filozofii teoria gun mówi o istnieniu trzech wszechobecnych energii. Dotyczy ona podziału cech ciała i umysłu na siły sattwiczne, radżasowe i tamasowe i tak jak w filozofii chińskiej, ich przedmiot jest niezwykle szeroki i jednocześnie mocno zróżnicowany. Określone guny mogą cechować umysł, ciało, pożywienie…

Tak jak brak równowagi yin i yang powoduje zachwianie we wszechświecie, tak dominacja jednej z gun i idące za tym dysproporcje dają się we znaki w naturze rzeczy wszelakiej. Te 3 bohaterki to:

TAMAS, guna określana w starych tekstach jako “tempa”. Jej naturą jest ciemność, ociężałość, inercja i bezwład. Charakteryzuje ja kolor czarny, dzięki niej istnieje wszelka struktura i postać. Gdy przeważa w świadomości ludzkiej, tworzy typ człowieka ociężałego fizycznie i duchowo, pogrążającego się w materii. W sferze diety to wszelkie substancje rozkładające i zatruwające, takie jak np. produkty przetworzone, ciężkie jak nabiał, alkohol, duże ilości mięsa, zapewne gluten;)

-Kolejną z gun jest SATTWA, charakteryzująca się delikatnością i subtelnością. Oznaczona barwą białą, stanowi czysty i przejrzysty ogląd. Przeważając w ludzkiej psychice daje typ jednostki uduchowionej, „ogarniającej” , łatwo pokonującej świat materii, przyjmującej rzeczy jakimi są, elastycznej na zmieniająca się rzeczywistość. Sattwa jest cechą przejrzystości i polotu, jest najbardziej zrównoważoną z gun, niesie twórczość, szczęście i dobro. W sferze diety łączy się z preferencją rzeczy słodkich, świeżych i witalnych, takich jak zboża, owoce, zioła.

-Ostatnia RADŻAS, jako guna czerwona za swą istotę przyjmuje ruch, zmianę, energię oraz wszelką wibrację. W dziedzinie psychiki tworzy typ człowieka aktywnego z silnymi namiętnościami i ambicją. W sferze diety wiąże się z preferencją potraw ostrych, czosnku, cebuli, lubi kawę, herbatę, alkohol….

Jest związana z elementem ognia, który odpowiednio wykorzystany przynosi pożytek, trzeba uważać natomiast aby nie rozprzestrzeniał się tam gdzie nie jest potrzebny, w sferze ciała, dobrze gdy umiejscowiony jest w jego centrum, kierując się w stronę głowy, pali niemiłosiernie;), związany jest z gniewem i złością.

Wszystkie trzy guny pozostają ze soba w ścisłym związku, podtrzymują się i mieszają jak knot, oliwa i olej lampy. Choć splecione z sobą guny nigdy nie rozstają się na stałe, ich trwałość przypomina siłę złożonego z kilku włókien sznura. Przewaga radżasu w danym bycie powoduje niepokój, ból, ale i intensyfikuje jego energię. Tamas jest przyczyną hamowania działania, niesie apatię i inercję, prowadzi ku gnuśności i niewiedzy. Sattwa natomiast, według starych tekstów, miała przeważać u pozaziemskich bogów, a na ziemi – w naturze braminów.

 

Wiedza na temat nadmiaru poszczególnych z gun, i odpowiednie ich równoważenie, jest w stanie wyleczyć emocjonalne i fizyczne obciążenia. Według holistycznych koncepcji medycznych, ból i choroba może zniknąć z Naszego życia, wraz ze zmianą jego stylu na taki, który współgra z warunkami naszego otoczenia. Równowaga pomiędzy poszczególnymi właściwościami, jest nie tylko formą leczenia ale przede wszystkim zapobiegania :)